mariagutebring.blogg.se

Jag älskar husmanskonst och vanlig billig vardagsmat. Inga tjusigt upplagda pyttesmå portioner till dyra slantar här inte, däremot förvaltar jag morotsslantar med varsam hand.

Filmjölksbröd

Publicerad 2014-03-20 23:11:00 i Allmänt,

Det var rätt jäktigt med all planering idag men jag stack ändå emellan med att baka ett bröd att ta med på resan imorgon. Dom sa ju att det inte finns någon mataffär där vi ska bo och lite frukost och kvällsgott vill man ju ha i alla fall och olika sorters mjöl, nötter och kryddor har vi ju plus lite överbliven majs, riven morot och en oöppnad filmjölk som ser ledsen ut och inte håller sig hur länge som helst, tänkte jag och skred genast till verket. I skåpet fanns det dessutom 7 väldigt torra och näst intill antika katrinplommon i botten på en burk. Med fast och stadig hand samt min rejäla kroppshydda till hjälp lyckades jag skiva upp dem, efter att de legat i blöt en stund. Det blev 7 dl vetemjöl, 2 dl rågmjöl, 1 dl rågflingor, 1 dl solroskärnor ungefär, hasselnötter, mandel, kanel, fänkål, stjärnanis, salt, lite brödsirap, bikarbonat, en burk överbliven majs, en skål överbliven riven morot och filmjölk. Skjuts in i 175 grader 45 minuter. Kände med sticka och brödet var klart. Vet inte än hur det smakar med degen var i alla fall jättegod så det blir nog ätbart. Sambon blev näst intill galen över mitt tilltag. Att ställa sig och baka när vi har så mycket annat att göra, tyckte han?! medan jag å min sida tyckte att det var den självklaraste saken i världen att offra 15 ynka minuter på att sno ihop en deg av lite mjöl och matrester för att ta tillvara och dessutom tjäna en femtilapp på att slippa köpa brödet. Nu gillar han visserligen inte bröd som är minsta gnutta socker i, det kallar han för sockerkaka. Sirapen, katrinplommonen och majsen är väl inte acceptabelt hur som helst så han får väl tjura med köpta wraps bäst han vill då, medan jag njuter av mitt doftande goda färska hembakta.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Blåbärsmamma

Jobbar med drakar och vindspel. Ritar, skriver och sköter lite marknadsföring. Annars är mitt riktigt stora intresse egentligen mat. Jag står helst vid spisen och rör i grytan eller vid vasken och hackar lök. Blåbärsmamma är ett ganska passande namn för mig, eftersom jag ständigt ger mig på nya saker och alltså i de flesta sammanhang är just ett "blåbär".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

matbloggar.nu
besöksräknare
räknare