mariagutebring.blogg.se

Jag älskar husmanskonst och vanlig billig vardagsmat. Inga tjusigt upplagda pyttesmå portioner till dyra slantar här inte, däremot förvaltar jag morotsslantar med varsam hand.

Drömmen om IT-support-café

Publicerad 2014-11-13 18:35:00 i Allmänt,

Dagen började med att skriva en bilaga till formuläret från Försäkringsbolaget, eftersom jag inte klarade att fylla i de olika fälten. Krångligast var att försöka beskriva hur jag i fullt nyktert tillstånd lyckats med bedriften att ta fågelvägen nedför trappan på ett café i Alanya varpå jag blev förd i ambulans med tjutande sirener till sjukhus där jag opererades under narkos i fyra timmar för bruten arm.
När detta företag var avklarat kände jag mig ganska slut en liten stund tills jag påminde mig själv om vad jag läst på Facebook dagen innan om pensionärernas uppror mot att bli diskriminerade på grund av att de inte har råd, kunskap, ork, lust eller möjlighet att använda moderna mobiltelefoner, så det blev att gräva fram idén om IT-support-café och ut på internet och leta lämpliga namn och e-postadresser. Först och främst PRO förstås. Därefter knallade jag runt i Riksdagshuset halva eftermiddagen och kikade in hos olika utskott och ledamöter, på hemsidan så klart! och sedan vidtog en god stunds mailbombardemang till slumpvis utvalda ledamöter i, som jag tyckte, lämpliga utskott. Brevet löd enligt följande:
 
 
Hej XXX!
Jag förstår inte hur en av samhällets viktigaste frågor fullständigt sopas under mattan, nämligen den om pensionärernas och andra fattiga gruppers rättsosäkerhet i vårt moderna IT-samhälle.

En miljon vuxna svenskar har ännu inte tillgång till internet i hemmet. Många av dessa utanförställda är pensionärer.

Den främsta anledningen till att många pensionärer inte skaffar en modern Smartphone är att det är för dyrt och för att de ändå inte kan hantera den. Det finns återigen andra som har lagt ut tusentals kronor på onödigt dyra abonnemang för att de  har blivit lurade av unga ivriga telefonförsäljare.

Idag krävs mobiltelefon för att komma i åtnjutande av flera offentliga tjänster och är alltså diskriminerande för alla som inte har en sådan mobiltelefon.

Det är samtidigt inte bara skrämda och arga fattigpensionärer som inte har en mobiltelefon som de kan handskas med. Många av oss medelålders har också problem med ständigt nya funktioner, batteriet behöver bytas, bilder ska över till datorn, hur skaffar man Swish för att föra över pengar snabbt till barnen osv.

Det har framförts förslag på att hemtjänsten ska kunna hjälpa pensionärer med IT-problem, vilket jag tycker är en haltande, integritetskränkande och dålig lösning på detta problem, inte minst eftersom hemtjänstpersonal knappast är experter på området och dessutom når man ju bara en mycket begränsad del av alla som behöver hjälp.

Mitt förslag är istället att man i samhällets tjänst startar IT-support-cafeer där arbetslösa ungdomar som har rätt kompetens bistår allmänheten, dvs. alla vi som har moment 22-problem med våra mobiler, paddor eller laptops, med denna tjänst till överkomligt subventionerat pris.

Här på Gotland skulle det t.ex. kunna se ut ungefär så här:

IT-SUPPORT-CAFÉ
1 lokal- inventarie, -personal, -service och ekonomiansvarig +
telefonservice och webbansvarig
2 enklare support + lokalvård + café
2 kvalificerad it-support + lokalvård + café + enklare support (varav en
med körkort)
1 tjänstebil
Tillgång till support från tillverkare och operatörer och givetvis mobilt
bredband med god täckning över hela ön.

Lokal med;
4 laptop PC
2 laptop Apple
2 st vardera av de vanligaste mobilmodellerna
10 st övriga modeller
Paddor, e vanligaste modellerna

Toalett
Mindre kök
Handikappvänligt helst
1 café i vardera Visby, Hemse, Slite, Roma, Fårö och Klintehamn öppet 15 -
21 alla vardagar + lö-sö 13-16.

Kostnad tjänster.
IT
byta batteri, t.ex. Iphone 100 kr
enklare hantering 30 min. typ SMS, inställningar m.m. 50 kr
hjälp med konton och inloggningar, bankärenden m.m. från 100 kr/timme.
Förslag och praktisk hjälp att införskaffa billigare begagnad mobil och
info om lämpligt abonnemang eller kontantkort m.m. från

100 kr/timme.  Installera om dator från 100 kr/timme.

Café
Kaffe latte eller te 15 kr
Kaka 10 kr
Macka 15 kr
Soppa med macka 35 kr
Smoothie 15 kr

Pensionärer, långtidssjukskrivna och arbetslösa halva priset.

Detta förslag kan komma att skickas till andra myndigheter, företag och organisationer både regionalt och centralt, eftersom det är ytterst viktigt att problemet med så många människors rättslöshet vad det gäller rätt och
möjlighet att åtnjuta offentliga tjänster där tillgång till internet krävs, åtgärdas på bred front och bästa sätt i det snaraste. Dela gärna till tänkbara intressenter.

Varma hälsningar
Maria Gutebring
 
Jaha, det var det det. Blev sedan bjuden på favoritmiddag, Pulled Pork, framför datorn av sambon.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Blåbärsmamma

Jobbar med drakar och vindspel. Ritar, skriver och sköter lite marknadsföring. Annars är mitt riktigt stora intresse egentligen mat. Jag står helst vid spisen och rör i grytan eller vid vasken och hackar lök. Blåbärsmamma är ett ganska passande namn för mig, eftersom jag ständigt ger mig på nya saker och alltså i de flesta sammanhang är just ett "blåbär".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

matbloggar.nu
besöksräknare
räknare