mariagutebring.blogg.se

Jag älskar husmanskonst och vanlig billig vardagsmat. Inga tjusigt upplagda pyttesmå portioner till dyra slantar här inte, däremot förvaltar jag morotsslantar med varsam hand.

spacade kvällsfunderingar

Publicerad 2014-11-14 21:45:00 i Allmänt,

Vi var ett av de länder som var absolut snabbast och bäst i att nappa på betet vad det gällde personligt internetanvändande. Vi köpte datorer som bara den och lärde oss blixtsnabbt att knacka html-kod redan 1997! eller hur? Vi la ner hur mycket tid och pengar som helst i ren eufori över det nya mediets potential. Vi satt uppe hela nätterna och spelade, programmerade och byggde hemsidor för att visa att jaaa! det här vill vi ha! absolut!
 
Åren gick och idag är det mest företag som behöver hemsidor av säkerhetsskäl eller för att profilera sig, för resten av oss räcker det med något bra bloggverktyg i CMS där vi kan klottra ner våra tankar och idéer, drömmar och bilder. Resten av tiden på internet använder vi för att lyssna på musik, googla, läsa andras bloggar, nyheter mm. handla, göra bank- och försäkringsärenden, läsa mail, skicka mail och söka info av olika slag. För att spara tid har de flesta av dessa funktioner förflyttats från dataskärm och tangentbord till den pyttelilla mobiltelefonen, där man numera också kan utföra de flesta internetärenden.
 
Denna utveckling har gått så rasande fort att vi som är över femtio inte riktigt hänger med och många av de som är över sjuttio har inte en chans, så vore det då inte ganska rimligt att samhället avsatte lite resurser för att göra åtkomsten till internet mer jämlik? och vore det inte minst lika naturligt med tanke på ovan sagda att Sverige är först? Först med att låta äldre generationer få råd och möjlighet att kliva på tåget de med. Först med att starta IT-support-cafféer dit vi som inte hänger med riktigt kan komma och köpa en kaffe latte och en tjänst för att få hjälp med att föra över bilder från mobilen till datorn eller liknande av ungdomar som älskar att lära ut just detta, eftersom det är just sådant de är bäst på! Vore inte detta ganska rimligt?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Blåbärsmamma

Jobbar med drakar och vindspel. Ritar, skriver och sköter lite marknadsföring. Annars är mitt riktigt stora intresse egentligen mat. Jag står helst vid spisen och rör i grytan eller vid vasken och hackar lök. Blåbärsmamma är ett ganska passande namn för mig, eftersom jag ständigt ger mig på nya saker och alltså i de flesta sammanhang är just ett "blåbär".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

matbloggar.nu
besöksräknare
räknare