mariagutebring.blogg.se

Jag älskar husmanskonst och vanlig billig vardagsmat. Inga tjusigt upplagda pyttesmå portioner till dyra slantar här inte, däremot förvaltar jag morotsslantar med varsam hand.

Hiss eller diss till folk som inte svarar?

Publicerad 2014-10-21 09:57:00 i Allmänt,

 Forskning i sms-hantering och hittar följande frågeställning och tips https://www.flashback.org/t1933535  MEN kontentan är tydligen att det bästa är att uppsöka personerna personligen om de inte kan svara varken på SMS eller i telefon? inte alltid så lätt när man bor på en öööö juuu

Amelia har en ganska bra artikel i ämnet

http://www.amelia.se/forum/relationer-sex/att-ignorera-sms-nonchalant-eller-helt-okej/

Man ska inte spela martyr eller uppfostra vuxna och det kan vara ett tecken på att man är ensam om man lägger vikt vid att inte få svar på SMS.

Hm... är det bara jag som tycker att det är konstigt att folk inte svarar på SMS? så där bara... utan anledning liksom?

Ett annat förslag är att försöka igen med typ: Okej! du svimmade tydligen av upphetsning över att få ett meddelande från mig. Fullständigt begripligt. Snälla hör av dig när du vaknar igen!

Sen är det en dryg putte som menar att - Ok? Väx upp, vi är inte allihopa limmade till telefonen. Kan väl hända, men det ska väl inte behöva ta flera dagar eller att man inte får något svar alls?

Nästa förslag är att vederbörande kanske har tappat telefonen i toaletten? okej? båda samtidigt eller?

 

Jaha... och till slut hittar jag en Vett och etikett-lista som är lätt att besvara:

Vett och etikett - tips vid SMS    SMS är god etikett när ett telefonsamtal kan störa andra, till exempel på tåg, på fiket, på kontoret eller i skolan.  SMS är god etikett om du inte har pengar nog att ringa – det är bättre att höra av sig, än inte alls. Här följer några råd.

Tips vid SMS

•God SMS-etikett är att tala om vem du är. Svar: Det är underförstått.

•Skriv ditt namn, mottagaren ska inte behöva svara med en fråga om vem avsändaren är. Det är så självklart att det skulle väcka anstöt.

•Är din kompis utomlands? God etikett är att skicka ett SMS istället för att ringa. Då sparar du pengar åt din kompis. Svar: Nej, min kompis är inte utomlands.

•Skicka gärna SMS – men tänk på om den du skickar till vet hur man svarar. Svar: Självklart.

•Du kan begära svar, men det kan besvära mottagaren. Svar: Tydligen

•God etikett innebär att svara på ett SMS, om det finns en fråga. Svar: Okej?

•Behöver du ett svar, så ring hellre. Kontantkortet kan vara tomt hos den du skriver till. Svar: Mottagaren har inte kontantkort och går inte att nå på telefon.

•SMS är bra om du tror att den du söker vill vara ostörd. Svar: Precis.

•Skriver du med stora bokstäver, då SKRIKER du. Svar: Jag vet.

•Bättre att skriva allt med små bokstäver. Svar: precis.

•Skicka inga SMS med ironi, ilska eller dåliga skämt som kan missuppfattas. Svar: Absolut inte medvetet i alla fall.

•Ett skickat SMS kan du inte ångra, så fundera en stund innan du skickar iväg. Svar: Skickat är skickat men okej.

•I SMS skriver du som du talar. Svar: Inga problem.

•Vid SMS är det ok med förenklingar, förkortningar och till och med felstavningar. Men endast om du vet att den du messar kan förstå dig. Svar: Förhoppningsvis ja.

•Smileys, leende/ledsen/arg/skämt/pussar och mycket mer, kan förhöja känslan i budskapet du skriver. Svar: Suck, tydligen inte i omnämnda fall.

 •Kan den du söker inte skicka SMS, lär ut hur man gör. Det blir uppskattat. Svar: Tror inte det.

•SMS när man är berusad är enbart dumt. Många ord har ångrats efter ett fyllemeddelande. Svar: Nix, jag var garanterat spik nykter.  

En annan undrar varför hela världen ska behöva anpassa sig till mig? Ja, men då kan man väl lika gärna vända på det. Jag får väl rycka på axlarna åt att folk inte går att nå och helt sonika strunta i dem? inte så snällt det heller, men vad göra?

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Blåbärsmamma

Jobbar med drakar och vindspel. Ritar, skriver och sköter lite marknadsföring. Annars är mitt riktigt stora intresse egentligen mat. Jag står helst vid spisen och rör i grytan eller vid vasken och hackar lök. Blåbärsmamma är ett ganska passande namn för mig, eftersom jag ständigt ger mig på nya saker och alltså i de flesta sammanhang är just ett "blåbär".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

matbloggar.nu
besöksräknare
räknare