mariagutebring.blogg.se

Jag älskar husmanskonst och vanlig billig vardagsmat. Inga tjusigt upplagda pyttesmå portioner till dyra slantar här inte, däremot förvaltar jag morotsslantar med varsam hand.

Rester

Publicerad 2014-10-19 17:44:12 i Allmänt,

Det blev några pannbiffar kvar från igår och ganska mycket av den goda svampstuvningen fast inte så mycket stekt potatis. Jag kokade kvartar av potatis tillsammans med blomkålskronor i lite saltat vatten. När det var fem minuter kvar av koktiden hällde jag i några bitar purjolök. I en bunke vispade jag tre ägg med lite cayennepeppar och salt och  hällde i en näve fint tärnad ost, en liten skvätt grädde och en ordentlig skvätt mjölk. När grönsakerna kokat klart hällde jag av vattnet. I en stekpanna hettade jag upp smör och olja, i med äggsmeten och sedan på med grönsakerna. När äggstanningen började stanna hällde jag på en skvätt filmjölk och stack hål här och där. Hällde av vätskan som bildades, strödde på lite torkad persilja och klart att servera tillsammans med pannbiff och svampsås. Det blev jättegott.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Blåbärsmamma

Jobbar med drakar och vindspel. Ritar, skriver och sköter lite marknadsföring. Annars är mitt riktigt stora intresse egentligen mat. Jag står helst vid spisen och rör i grytan eller vid vasken och hackar lök. Blåbärsmamma är ett ganska passande namn för mig, eftersom jag ständigt ger mig på nya saker och alltså i de flesta sammanhang är just ett "blåbär".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

matbloggar.nu
besöksräknare
räknare